A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальний заклад Пустомитівської міської ради "Інклюзивно-ресурсний центр"

10 поступових сходинок до розвитку навички

Дата: 07.02.2023 10:36
Кількість переглядів: 28

1 СХОДИНКА — ДИТИНА ВИЯВЛЯЄ ІНТЕРЕС ДО НОВОГО (ПРЕДМЕТІВ, ОБ’ЄКТІВ ПРИРОДИ, ЛЮДЕЙ, САМОЇ СЕБЕ)

Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:

  • Як реагують діти, коли ви їм розповідаєте про щось нове?

  • Як ви дізнаєтеся, що дитині це цікаво?

  • Як краще викликати й підтримувати інтерес дитини до чогось нового?

  • Чи цікавиться моя дитина чимось новим?

  • Чи прагне щось досліджувати?

Ідеї для розмови:
Можна розповісти дитині історію з власного досвіду. Наприклад: «У дитинстві я любив бігати під дощем і дивитися на небо, намагаючись зрозуміти, звідки він падає. Якось ми з татом разом бігали під дощем, а потім він розповів мені дуже цікаву історію...».

Ігри:
Разом прикладайте долоню до різних поверхонь: столу, батареї, тканини тощо, щоб дитина відчула на дотик різні матеріали.

  • Ставте запитання: «Що ти відчуваєш?», «На що схожий цей дотик?» (Називайте різні стани або емоції).

2 СХОДИНКА — ДИТИНА РОЗРІЗНЯЄ ЗВУКИ ЖИВОЇ ТА НЕЖИВОЇ ПРИРОДИ (ГОЛОСИ БАТЬКІВ, ГОЛОСИ ПТАХІВ, ШУМ МАШИН, ДОЩУ, ВИСОКІ Й НИЗЬКІ ЗВУКИ)

Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:

  • Моя дитина не лякається гучних звуків?

  • Як краще розвивати в дитини навичку розрізнення звуків?

Ідеї для розмови:
Розкажіть власну історію. Наприклад, як ви були на річці й слухали співи птахів, дзюрчання води, а десь далеко було чути шум машин та інші звуки.

Ігри:

  • «Відгадай звук із заплющеними очима». Підготуйте матеріали, що створюють шуми (шурхіт зім’ятого паперу, переливання води, шум дощу, спів пташок (аудіозапис)).

  • Простукайте ложкою по чашці ритм улюбленої пісні.

  • Використовуйте в мовленні більше прикметників для опису звучання (гучний, тихий, дзвінкий), дієслів (шурхотить, шепоче) тощо.

  • «Перевтілення». Спробуйте разом з дитиною перетворитися на різних тварин і явища природи, вимовляючи відповідні звуки.

3 СХОДИНКА — ДИТИНА РОЗРІЗНЯЄ ПРЕДМЕТИ (ЗА КОЛЬОРОМ, ФОРМОЮ,
РОЗМІРОМ), РІДИНУ ЗА ТЕМПЕРАТУРОЮ (ХОЛОДНИЙ, ТЕПЛИЙ, ГАРЯЧИЙ) І ЗА СМАКОМ

Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:

  • Яка гра допоможе дитині навчитися розрізняти предмети за кольором, формою, розміром або рідини за температурою та смаком?

Ідеї для розмови:
Можна розповісти дитині історію з власного досвіду. Наприклад, про те, як ви з бабусею грали в гру «Вгадай смак», по черзі куштуючи наосліп яблука, сливи, морозиво, варення тощо.

Ігри:

  • Гра «Вгадай смак».

  • Гра «Доторкнися до...». Називаєте якусь властивість (пухнастий, гладенький, круглий, квадратний, холодний, теплий тощо), а дитина шукає довкола предмети з такою самою властивістю.

  • Пробуйте провести досліди з дитиною. Наприклад, з’ясуйте, у якій воді — холодній чи теплій — швидше розчиниться цукор?

  • Гра «Дощик на долоньках» (навчає розрізняти інтенсивність дотиків). Дитина із заплющеними очима простягає долоньки, а дорослий торкається їх пальцями, зображуючи дощик (чергує слабенький дощик і зливу тощо).

4 СХОДИНКА — ДИТИНА ВІДЧУВАЄ СВОЄ ТІЛО ТА КЕРУЄ НИМ

Ігри та поради для сенсорного розвитку дошкільника - Learning.ua

Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:

  • Наскільки скоординованими є рухи моєї дитини?

  • Чи може вона зберігати одну позу, коли слухає вас?

  • Що б ви порадили для покращення координації рухів?

Ідеї для розмови:

Розкажіть власну історію. Наприклад, як ви вчилися розгойдуватися на гойдалці. Спочатку просили дорослих погойдати, але потім відчули, як це можна робити самостійно.

Ігри:

  • Крокуйте з дитиною по бордюру (уявному місточку).

  • Зробіть з подушок тунель і спробуйте проповзти по ньому.

  • Утримуйте на голові книжку.

5 СХОДИНКА — ДИТИНА РОЗРІЗНЯЄ ПРЕДМЕТИ ЗА МАСОЮ (ПОВНИЙ, ПОРОЖНІЙ, ЛЕГКИЙ, ВАЖКИЙ ТОЩО)

Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:

  • Що допомагає дітям зрозуміти, що таке «легкий», «важкий» тощо?

  • Яку гру можна провести вдома?

Ідеї для розмови:
Можна розповісти дитині історію з власного досвіду. Наприклад: «У дитинстві ми з дідусем назбирали повне відро яблук, і я не змогла його підняти. Дідусь сказав: „Діткам не слід піднімати важке“. Він дав мені маленьке відерце, яке я охоче наповнила яблуками й потім висипала в ящик».

Ігри:
1) Фокус із ємністю з водою. Ви накриваєте ємність, а дитина відгадує, порожня вона чи наповнена.
2) Дослідження:

  • Запитайте дитину: «Як ти думаєш, що легше — пір’їнка чи подушка?» (покажіть їх). Або «Слон чи мурашка?».

  • Запропонуйте дитині порівняти вагу двох книжок, однакових за форматом, але різних за вагою (або порівнюйте інші пари предметів).

6 СХОДИНКА — ДИТИНА ВІДТВОРЮЄ ПОСЛІДОВНІСТЬ ДІЙ: ВИКОНУЄ БІЛЬШ ЯК 3 ПОСЛІДОВНІ ДІЇ В ЗНАЙОМИХ ВИДАХ ДІЯЛЬНОСТІ (ЩОДЕННІ ПЛАНИ, ІГРИ ТОЩО)

Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:

  • Що може допомогти дитині засвоїти послідовність дій (режим дня, підготовка до сну тощо)?

Ідеї для розмови:
Розкажіть власну історію про послідовність дій. Наприклад, як ви з мамою вчилися мити руки. Мама показала, що спочатку треба змочити руки, потім намилити, потерти й змити водою. А далі ви веселилися й робили мильні бульбашки.

Ігри:

  • Разом накрийте на стіл або приготуйте їжу за рецептом. Нехай дитина керує процесом, а ви за потреби нагадаєте послідовність.

  • Обіграйте в історії послідовність дій. Наприклад, як чистити зуби.

  • Намалюйте разом ваш план на день.

  • Гра «Вчений і робот». Вчений називає дії, які має виконати робот, даючи точні інструкції. Потім поміняйтеся ролями.

7 СХОДИНКА — ДИТИНА ПІДБИРАЄ НАБІР ПРЕДМЕТІВ ВІДПОВІДНО ДО ЇХНЬОЇ ФУНКЦІЇ ТА НАЗВИ (НАПРИКЛАД, ОБ’ЄДНУЄ ОБ’ЄКТИ ТРАНСПОРТУ В ОДНУ ГРУПУ, ІГРАШКОВИХ ТВАРИН — В ІНШУ)

Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:

  • Чи може моя дитина самостійно розкласти різні речі на визначені для зберігання місця?

  • Що їй у цьому допомагає?

Ідеї для розмови:
Можна розповісти дитині історію з власного досвіду. Наприклад, як ви приїхали з відпочинку й разом з мамою розбирали валізу, сортуючи різні речі.

Ігри:

  • Пограйте в ігри на сортування (ґудзики, шкарпетки тощо).

  • Відвідуючи магазин, запропонуйте дитині спостерігати за назвами відділів: іграшки, хліб, молоко, господарські товари.

8 СХОДИНКА — ДИТИНА ЗДІЙСНЮЄ СОРТУВАННЯ ПРЕДМЕТІВ: РОЗСТАВЛЯЄ ПРЕДМЕТИ ВІД НАЙМЕНШОГО ДО НАЙБІЛЬШОГО, ПОМІЧАЄ ПОМИЛКИ ПРИ СОРТУВАННІ, ВСТАВЛЯЄ НОВИЙ ПРЕДМЕТ У СЕРІЮ ПРЕДМЕТІВ ВІДПОВІДНИМ ЧИНОМ

Ігри та поради для сенсорного розвитку дошкільника - Learning.ua

Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:

  • Чи вдається моїй дитині сортувати предмети за розміром?

  • Що найбільше їй подобається сортувати?

  • Як ви думаєте: моя дитина орієнтується в розмірах речей?

Ідеї для розмови:
Розкажіть про те, як ви любили в дитинстві вимірювати свій зріст, а потім роздивлятися позначки від найнижчої до найвищої. Або розкажіть, як у дитинстві мірялися зростом, щоб зрозуміти, кому буде легше дістати м’яч, який закинули на дерево.

Ігри:
1) Ігри на виправлення помилок: розташуйте всі предмети, крім одного, за розміром. Дитина має побачити, що не так.
2) Запропонуйте розставити каструлі в порядку збільшення розміру.
3) Гра «Більше — менше». Спостерігайте за деревами, машинами, калюжами, хмарами. Визначайте, яка хмара більша.

9 СХОДИНКА — ДИТИНА РОЗУМІЄ ОСНОВНІ ПРОСТОРОВІ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКИ — РОЗУМІЄ СЛОВА, ЩО ОЗНАЧАЮТЬ РОЗТАШУВАННЯ ТА НАПРЯМОК, ВИКОНУЮЧИ ВКАЗІВКИ («ПОКЛАДИ, БУДЬ ЛАСКА, КНИЖКУ НА СТІЛ»). ПРАВИЛЬНО ВИКОРИСТОВУЄ СЛОВА, ЩО ОЗНАЧАЮТЬ РОЗТАШУВАННЯ ЧИ НАПРЯМОК.

Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:

  • Як навчити дитину орієнтуватися в просторі?

  • Чи використовує моя дитина прийменники та прислівники у своєму мовленні?

Ідеї для розмови:
Можна розповісти дитині історію з власного досвіду. Наприклад, як ви вчилися їздити на велосипеді й намагалися запам’ятати «ліворуч», «праворуч». Що вам допомогло це засвоїти?

Ігри:

  • Разом зробіть паперовий човен, який дитина, дмухаючи, переміщуватиме по ванній. Дорослий задає напрямок (уперед, ліворуч, праворуч).

  • Пограйте в робота. Робот має йти праворуч, коли ви торкаєтеся його правої руки. Домовтеся, які частини тіла відповідатимуть за той чи інший напрямок руху (торкаються до лоба — треба йти вперед). Так ви відпрацюєте просторові зв’язки й допоможете дитині засвоїти напрямки руху (прислівники).

10 СХОДИНКА — ДИТИНА КЛАСИФІКУЄ ПРЕДМЕТИ ВІДПОВІДНО ДО КОЛЬОРУ, ФОРМИ, РОЗМІРУ ТОЩО (НАПРИКЛАД, ГРУПУЄ ВСІ ЧЕРВОНІ АВТОМОБІЛІ РАЗОМ).

А також:

  • Класифікує предмети у дві чи більше підгруп відповідно до кольору, форми, розміру тощо й називає групи.

  • Знаходить один предмет у групі, який не відповідає цій групі, і коментує (четвертий зайвий)

Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:

  • Як ви вважаєте, чи виходить у моєї дитини класифікувати групи предметів і називати їх узагальнювальним словом?

Ідеї для розмови:

Розкажіть історію про те, як ви з мамою розкладали речі в шафі. Ви складали свої речі: окремо шкарпетки, окремо футболки тощо.

Ігри:
1) Знайдіть навколо 3 предмети червоного кольору.
2) Гра «Знайди зайве». Покладіть в один ряд предмети одного кольору, а окремо — зайвий.
3) Гуляючи на вулиці, запропонуйте дитині шукати лише круглі предмети, а потім — предмети іншої форми або, наприклад, машини лише червоного кольору.

Фото без опису


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень