5 дитячих вікових криз
Усі батьки, без виключення, рано чи пізно стикаються з дивною поведінкою дитини, зовсім їй не властивою. Багато через незнання суті питання починають бити на сполох, вважаючи, що справа в поганій компанії або нікчемному вихованні. Але це в корені помилкова думка, адже у даного явища є власна назва — вікова криза.
Пропоную коротко познайомитися з основними «гострими» моментами кожної з криз, яких налічують всього п’ять.
КРИЗА НОВОНАРОДЖЕНОСТІ
перші тижні життя
ПРИЧИНИ:
- дитина навчається жити поза утробою матері
- адаптується до безводного простору
- навчається дихати, смоктати грудь, перетравлювати їжу
- пристосовується до коливань температур
- адаптується робота та налагоджується взаємодія всіх органів
ПРОЯВИ КРИЗИ:
- слабкість зору та слуху
- багаточисленні рефлекси
- тривалі періоди сну
- збідненість емоцій
ЯК СПРАВЛЯТИСЯ?
- постійний контакт дитини з мамою з перших хвилин життя
- грудне вигодовування
- оперативне реагування на плач малюка
- максимальний тілесний контакт
- ласка та любов
КРИЗА ПЕРШОГО РОКУ ЖИТТЯ
12-18 місяців
ПРИЧИНИ:
- бажання активніше пізнавати навколишній світ
- усвідомлення своєї самостійності
- необхідність в отриманні більшої свободи
- невідповідність дитячих «хочу» та «можу»
- вивчення дитиною меж дозволеності
ПРОЯВИ КРИЗИ:
- непослух, як індикатор потреби в підвищенній увазі
- бажання все робити самостійно
- загострена реакція на зауваження та заборону
- надмірна капризність
ЯК СПРАВЛЯТИСЯ?
- терпимість з боку найближчих
- стійкість до маніпуляцій з боку дитини
- вміння переключати увагу дитини
- підтримка ініціативи дитини
- винахідливість та почуття гумору
КРИЗА ТРЬОХ РОКІВ
2,5 – 4 роки
ПРИЧИНИ:
- усвідомлення своєї особистості, «свого Я» - окремого від батьків
- прагнення до незалежності
- відмова від опіки, звичних норм
- жага до самостійності
ПРОЯВИ КРИЗИ:
- негативізм
- впертість
- непослух
- істерики
- протестна поведінка
ЯК СПРАВЛЯТИСЯ?
- уникнення гіперопіки та авторитаризму
- бути послідовними
- заохочувати самостійність дитини
- шукати компроміси через креативне переключення уваги
- акцентуація уваги на сильних сторонах та успіхах дитини
КРИЗА ШКІЛЬНОГО ВІКУ
6 - 8 років
ПРИЧИНИ:
- зміна виду провідної діяльності (з ігрової до навчальної)
- усвідомлення та освоєння нової соціальної ролі – «учень», «учениця»
- розширення меж соціалізації дитини
- оціночне ставлення до своєї особистості
ПРОЯВИ КРИЗИ:
- негативізм
- надмірна зарозумілість
- неадекватна самооцінка
- підвищена конфліктність
- розширення кордонів своїх прав та можливостей
ЯК СПРАВЛЯТИСЯ?
- приймати «дорослість» дитини
- зміцнювати віру дитини в свої сили
- надавати особистий позитивний приклад сприймання реальності
підтримувати тісний емоційний контакт з дитиною
- наділяти обов’язками в межах можливостей дитини
КРИЗА ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ
12 - 14 років
ПРИЧИНИ:
- гормональна перебудова організму
- прискорення темпів фізичного росту та розвитку
- усвідомлення статевої приналежності та сексуальності
- пошуки себе
- необхідність самоствердження
ПРОЯВИ КРИЗИ:
- підвищена емоційна збудливість
- нестриманість поведінки
- агресивність
- байдужість та емоційна «холодність»
- швидка зміна настрою
ЯК СПРАВЛЯТИСЯ?
- розмовляти з підлітком як з дорослим, уникаючи шантажу та нотацій
- шукати баланс між свободою та контролем
- уникати нав’язливості думок та оціночного ставлення
- пропонувати підтримку
- ставитися з розумінням та терплячістю
Вікові кризи необхідні й неминучі. Через них проходить кожен з нас, тільки терміни їх настання у кожного свої. Важливо пам'ятати, що діти вчаться тому, що бачать, а не тому, чому їх вчать. І в першу чергу дитина відтворює життєві принципи і норми поведінки людей, які мають найбільший для них авторитет - своїх батьків. Тому, якщо ми хочемо, щоб наші діти були зібраними, врівноваженими, талановитими, успішними - БУДЬМО ТАКИМИ Й МИ, і вони обов'язково цього навчаться у нас.