A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальний заклад Пустомитівської міської ради "Інклюзивно-ресурсний центр"

5 дитячих вікових криз

Дата: 03.01.2024 12:47
Кількість переглядів: 9

Усі батьки, без виключення, рано чи пізно стикаються з дивною поведінкою дитини, зовсім їй не властивою. Багато через незнання суті питання починають бити на сполох, вважаючи, що справа в поганій компанії або нікчемному вихованні. Але це в корені помилкова думка, адже у даного явища є власна назва — вікова криза.

Пропоную коротко познайомитися з основними «гострими» моментами кожної з криз, яких налічують всього п’ять.

КРИЗА НОВОНАРОДЖЕНОСТІ

перші тижні життя

 ПРИЧИНИ:

- дитина навчається жити поза утробою матері

- адаптується до безводного простору

- навчається дихати, смоктати грудь, перетравлювати їжу

- пристосовується до коливань температур

- адаптується робота та налагоджується взаємодія всіх органів

 ПРОЯВИ КРИЗИ:

- слабкість зору та слуху

- багаточисленні рефлекси

- тривалі періоди сну

- збідненість емоцій

 ЯК СПРАВЛЯТИСЯ?

- постійний контакт дитини з мамою з перших хвилин життя

- грудне вигодовування

- оперативне реагування на плач малюка

- максимальний тілесний контакт

- ласка та любов

КРИЗА ПЕРШОГО РОКУ ЖИТТЯ

 12-18 місяців

 ПРИЧИНИ:

- бажання активніше пізнавати навколишній світ

-  усвідомлення своєї самостійності

- необхідність в отриманні більшої свободи

- невідповідність дитячих «хочу» та «можу»

- вивчення дитиною меж дозволеності

 ПРОЯВИ КРИЗИ:

- непослух, як індикатор потреби в підвищенній увазі

- бажання все робити самостійно

- загострена реакція на зауваження та заборону

- надмірна капризність

ЯК СПРАВЛЯТИСЯ?

- терпимість з боку найближчих

- стійкість до маніпуляцій з боку дитини

- вміння переключати увагу дитини

- підтримка ініціативи дитини

- винахідливість та почуття гумору

КРИЗА ТРЬОХ РОКІВ

 2,5 – 4 роки

 ПРИЧИНИ:

- усвідомлення своєї особистості, «свого Я» - окремого від батьків

- прагнення до незалежності

- відмова від опіки, звичних норм

- жага до самостійності

 ПРОЯВИ КРИЗИ:

- негативізм

- впертість

- непослух

- істерики

- протестна поведінка

 ЯК СПРАВЛЯТИСЯ?

- уникнення гіперопіки та авторитаризму

- бути послідовними

- заохочувати самостійність дитини

- шукати компроміси через креативне переключення уваги

- акцентуація уваги на сильних сторонах та успіхах дитини

КРИЗА ШКІЛЬНОГО ВІКУ

 6 - 8 років

 ПРИЧИНИ:

- зміна виду провідної діяльності (з ігрової до навчальної)

- усвідомлення та освоєння нової соціальної ролі – «учень», «учениця»

- розширення меж соціалізації дитини

- оціночне ставлення до своєї особистості

 ПРОЯВИ КРИЗИ:

- негативізм

- надмірна зарозумілість

- неадекватна самооцінка

- підвищена конфліктність

- розширення кордонів своїх прав та можливостей

 ЯК СПРАВЛЯТИСЯ?

- приймати «дорослість» дитини

- зміцнювати віру дитини в свої сили

- надавати особистий позитивний приклад сприймання реальності

підтримувати тісний емоційний контакт з дитиною

- наділяти обов’язками в межах можливостей дитини

КРИЗА ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ

 12 - 14 років

 ПРИЧИНИ:

- гормональна перебудова організму

- прискорення темпів фізичного росту та розвитку

- усвідомлення статевої приналежності та сексуальності

- пошуки себе

- необхідність самоствердження

 ПРОЯВИ КРИЗИ:

- підвищена емоційна збудливість

- нестриманість поведінки

- агресивність

- байдужість та емоційна «холодність»

- швидка зміна настрою

 ЯК СПРАВЛЯТИСЯ?

- розмовляти з підлітком як з дорослим, уникаючи шантажу та нотацій

- шукати баланс між свободою та контролем

- уникати нав’язливості думок та оціночного ставлення

- пропонувати підтримку

- ставитися з розумінням та терплячістю

 Вікові кризи необхідні й неминучі. Через них проходить кожен з нас, тільки терміни їх настання у кожного свої. Важливо пам'ятати, що діти вчаться тому, що бачать, а не тому, чому їх вчать. І в першу чергу дитина відтворює життєві принципи і норми поведінки людей, які мають найбільший для них авторитет - своїх батьків. Тому, якщо ми хочемо, щоб наші діти були зібраними, врівноваженими, талановитими, успішними - БУДЬМО ТАКИМИ Й МИ, і вони обов'язково цього навчаться у нас.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень